Przedszkole językowe a przedszkole dwujęzyczne lub trójjęzyczne – na czym polega. Czy warto wybierać naukę wielojęzyczną?
Wiele osób utożsamia szkołę czy przedszkole językowe z placówkami dwujęzycznymi lub trójjęzycznymi, a to niekoniecznie musi oznaczać to samo. W przedszkolu trójjęzycznym lub trójjęzycznej szkole podstawowej nie chodzi bowiem stricte o naukę dwóch języków obcych, ale realizację zajęć w dwóch językach!
Nauka języków obcych, poza standardowymi zajęciami im poświęconymi, odbywa się w tego typu placówkach niejako przy okazji, podczas zajęć opiekuńczych i wychowawczych oraz w ramach zajęć edukacyjnych prowadzonych w wybranych językach.
Zgodnie z tą zasadą w trójjęzycznym przedszkolu dzieci będą bawić się i uczyć w aż trzech językach obcych. Nauka wielojęzyczna stanowi doskonałą bazę poznawczą i edukacyjną dla dziecka. Dowiedz się, jak wygląda nauczanie wielojęzyczne i jakie korzyści może dać Twojemu dziecku.
Jak wygląda nauczanie wielojęzyczne?
Sposób prowadzenia zajęć jest ściśle dopasowany do wieku dzieci oraz poziomu opieki i wychowania bądź kształcenia.
W żłobku i przedszkolu języki obce są używane przez konkretnych opiekunów/pedagogów oraz osoby z obsługi placówek (zasada OPOL – One Person, One Language). Języki obce są zarówno językami komunikatów, jak i językami, którymi posługują się uczestnicy grup podczas rozmaitych zajęć tematycznych.
W szkole dwujęzycznej lub trójjęzycznej realizowana jest podstawa programowa – zawsze zgodnie z aktualnie obowiązującymi przepisami. W ramach planów zajęć wybrane przedmioty prowadzone są w konkretnym języku obcym. Poziom zaawansowania jest zawsze dopasowywany do możliwości danej grupy uczniów.
Jakie korzyści przynosi nauczanie wielojęzyczne?
Nauka języków obcych dzieci to przede wszystkim inwestycja w ich rozwój lingwistyczny. Im wcześniej rozpoczniemy przygodę dziecka z wielojęzycznością, tym lepsze efekty osiągnie nasz maluch.
Dwujęzyczność lub trójjęzyczność wdrożone w okresie niemowlęcym lub w drugim, a najpóźniej w trzecim roku życia to najlepsza recepta na osiągnięcie biegłej wielojęzyczności.
Ale to nie wszystko! Wielojęzyczność przekłada się pozytywnie na umiejętności poznawcze, czyli skuteczność przetwarzania docierających do dziecka informacji oraz funkcjonowanie pamięci.
Zobacz Rozwój dziecka a nauka języków obcych
Dzieci wielojęzyczne potrafią szybciej i efektywniej rozwiązywać zadania i problemy oraz lepiej odnajdują się w obszarze działania wielozadaniowego. Cechuje je elastyczność umysłowa i większa kreatywność. Dysponują również lepszą pamięcią oraz myśleniem krytycznym i abstrakcyjnym.
W toku licznych badań udowodniono także, że wielojęzyczność pomaga dzieciom lepiej rozwijać podstawowe szkolne umiejętności – czytanie i pisanie.
Czy warto wybrać szkołę z nauczaniem w dwóch lub trzech językach?
Zdecydowanie tak! Wysokie kompetencje językowe otwierają drzwi na świat i pozwalają swobodnie podróżować, uczyć się i pracować. Dziecko, które na wczesnym etapie edukacji, a najlepiej już w żłobku lub przedszkolu, zetknie się z wielojęzycznością ma ogromne szanse na biegłe opanowanie więcej niż jednego języka obcego.
Zobacz Szkoła dwujęzyczna – co to jest i jak wygląda nauczanie?
Maluchy, które swoją dwujęzyczną lub trójjęzyczną przygodę rozpoczną w żłobku (czyli przed ukończeniem 3. roku życia) będą mogły opanować wybrane języki na poziomie native speakera.
W praktyce będzie to oznaczało operowanie językami obcymi w taki sam sposób, jak operuje się językiem ojczystym – dziecko będzie więc swobodnie myślało i układało zdania w danym języku, bez konieczności wykonywania operacji tłumaczenia.
Czy powinieneś przygotować swoje dziecko do nauki wielu języków?
Nie, nie musisz przeprowadzać żadnych specjalnych przygotowań. Dotyczy to przede wszystkim maluchów, które będą uczęszczać do żłobka językowego lub dwujęzycznego bądź trójjęzycznego przedszkola.
Zobacz także artykuły:
Jak wygląda nauka języków w przedszkolu językowym?
Kiedy najlepiej rozpocząć naukę języka obcego u dzieci?
Dwujęzyczna szkoła podstawowa, jeśli jest kontynuacją przedszkola dwujęzycznego lub trójjęzycznego, również nie będzie wymagała wcześniejszych przygotowań – dziecko już zetknęło się z dwujęzycznością lub trójjęzycznością oraz opiekunami i nauczycielami mówiącymi wyłącznie w jednym języku.
Jeśli jednak klasa dwujęzyczna ma stanowić całkowitą nowość w edukacji Twojego dziecka – warto przeanalizować jego kompetencje językowe oraz samopoczucie w kontekście tego nowego wyzwania.
Dziecko powinno wiedzieć, jak wyglądają lekcje i na czym polega realizacja podstawy programowej w dwóch językach. Jeżeli wybrana przez Was placówka organizuje dni otwarte dla kandydatów – koniecznie z nich skorzystaj. To doskonała okazja do rozwiania wątpliwości i oswojenia ewentualnych lęków!