Kontakt z językiem obcym w żłobku? Warto przyzwyczajać dziecko od najmłodszych lat!

Opublikowano: 28 kwietnia 2023
Kontakt z językiem obcym w żłobku? Warto przyzwyczajać dziecko od najmłodszych lat!

Znajomość języków obcych jest jedną z najbardziej uniwersalnych kompetencji człowieka XXI wieku. Umiejętność skutecznego porozumiewania się w dwóch lub trzech językach otwiera nam szerzej drzwi do świata i pozwala eksplorować go bez ograniczeń.

Chcesz zagwarantować swojemu dziecku jak najlepszy start? Zainwestuj w edukację językową, im szybciej, tym lepiej. Wdrożenie nauki języków obcych na poziomie żłobka umożliwia stworzenie solidnej bazy pod dwujęzyczność lub trójjęzyczność, czyli biegłą znajomość dwóch lub trzech języków w przyszłości. Tylko do 3. roku życia dziecko przyswaja języki symultanicznie i bezpośrednio!

Dowiedz się, dlaczego warto zadbać o kontakt dziecka z językiem obcym już w żłobku.

Co mówią badania? Czy nauka języka w żłobku ma sens?

Odpowiednio zaprojektowana i dopasowana do możliwości poznawczych dziecka edukacja ma sens na każdym etapie życia małego człowieka. W przypadku nauki języków obcych jest to szczególnie ważne, bo wdrożenie jej odpowiednio wcześnie pozwala uzyskać wyjątkowe rezultaty, porównywalne do tych, które stają się udziałem dzieci wychowywanych w rodzinach dwujęzycznych lub trójjęzycznych. Co to oznacza w praktyce?

  • Język u dziecka, które dopiero uczy się werbalnej komunikacji, opanowywany jest spontanicznie i intuicyjnie. Kolejne słowa i zwroty stają się dla dziecka narzędziami do skutecznego porozumiewania się z otoczeniem, coraz precyzyjniejszego wyrażania swoich potrzeb czy opisywania uczuć.
  • Maluch wychowujący się w dwujęzycznej rodzinie uczy się języków używanych przez członków najbliższej rodziny równocześnie, bez konieczności tworzenia w głowie przekładów. Intuicyjnie również używa właściwego języka podczas rozmowy, np. zwracając się do mamy po polsku, a do taty po angielsku.
  • Żłobek językowy stwarza warunki maksymalnie zbliżone do tych panujących w wielojęzycznej rodzinie. Wielojęzyczna kadra placówki, pracująca w oparciu o zasadę OPOL (One Person One Language), oraz używanie języków obcych jako języków komunikatów świetnie symulują warunki edukacyjne dwu lub trójjęzycznej rodziny i kładą podwaliny pod tzw. wczesny bilingwizm lub trójjęzyczność.

Przeczytaj na blogu: Rozwój dziecka a nauka języków obcych

Naukowcy wskazują, że mózg dzieci w pierwszych trzech latach życia wyróżnia imponująca plastyczność, dzięki której są w stanie w stosunkowo krótkim czasie opanować ogromną ilość ważnych umiejętności. Umiejętność komunikowania się w językach obcych może być jedną z nich!

Jak uczy się dziecko w 1. roku życia

Dziecko w pierwszym roku życia uczy się wszystkich języków w dokładnie ten sam sposób – poprzez immersję językową, czyli zanurzenie w danym języku lub językach. Maluch, który jest otoczony wybranym językiem, po prostu się z nim osłuchuje, czyli oswaja jego brzmienie i uczy się dekodowania kolejnych słów i zwrotów.

Wprowadzenie drugiego, a nawet trzeciego języka do otoczenia dziecka nie zaburza poznawania tego pierwszego, ojczystego języka. Dla dziecka to po prostu oddzielny kod, którym będzie posługiwało się do porozumiewania z wybranymi ludźmi, na przykład mamą, tatą, babcią czy paniami w żłobku.

Podsumowując: w pierwszym roku życia dziecko osłuchuje się z brzmieniem języków ze swojego otoczenia i jest w stanie w naturalny sposób opanować dwa, a nawet trzy kody językowe.

Jak uczą się dzieci w wieku 2-3 lat

Dziecko w wieku dwóch i trzech lat potrafi już stosunkowo sprawnie komunikować się za pomocą od kilkudziesięciu do nawet kilkuset słów. Jeżeli w pierwszym roku życia dziecko miało do czynienia z dwoma lub trzema językami – najprawdopodobniej w każdym z nich będzie miało podobny, najczęściej pokrywający się zasób słów.

Nauka języka dla dzieci w wieku 2-3 lat powinna być przede wszystkim dobrą zabawą. Wyłącznie pozytywne skojarzenia pozwolą bowiem zbudować w dziecku chęć do nauki i położyć podwaliny pod dalszą edukację językową.

W tym wieku należy uważnie obserwować malucha pod kątem jego predyspozycji oraz postępów. Konieczne jest również zachowanie spokoju i niewywieranie presji, która mogłaby dziecko zniechęcić do podnoszenia kompetencji językowych.

Koniecznie kontynuuj naukę w przedszkolu

Nauka języka obcego, a jeszcze lepiej – języków obcych – to również inwestycja w holistyczny rozwój dziecka. Jeśli więc udało Ci się wprowadzić dziecko w świat języków obcych w pierwszych trzech latach życia malucha – nie rezygnuj z tego kierunku, gdy dziecko wyrośnie już ze żłobka. Naturalnym wyborem dla starszaków, które ukończyły żłobek językowy, powinno być wielojęzyczne przedszkole.

Dokładamy wszelkich starań, by zapewnić Tobie i Twojemu dziecku dostęp do najwyższej jakości oferty edukacyjnej na każdym etapie życia dziecka. Dlatego w ramach ITSW funkcjonuje zarówno żłobek trójjęzyczny, jak i przedszkole trójjęzyczne oraz językowa szkoła podstawowa.

Przeczytaj na blogu: Kiedy najlepiej rozpocząć naukę języka obcego u dzieci?

Zastanawiasz się, od kiedy uczyć dziecko angielskiego i/lub innych języków obcych? Intryguje Cię kwestia, jak się uczą poligloci? Zachęcamy do zapoznania się z naszą bazą wiedzy na Edublogu. Z przyjemnością również odpowiemy na wszystkie pytania i rozwiejemy wątpliwości dotyczące wczesnej edukacji językowej Twojego dziecka w placówkach ITSW.

Znajdź nas

Dołącz do naszych społeczności. Chcemy być blisko i budować partnerskie relacje.