Czym jest dwujęzyczność zamierzona?

Opublikowano: 21 maja 2024
Czym jest dwujęzyczność zamierzona?

W odpowiedzi na potrzeby współczesnego, jakże zglobalizowanego społeczeństwa, coraz więcej osób decyduje się na naukę co najmniej dwóch języków obcych. Jedną z metod osiągania biegłości językowej jest tzw. dwujęzyczność zamierzona.


Przyjrzyj się bliżej tematyce dwujęzyczności zamierzonej, by zrozumieć, jakie korzyści wynikają z takiego podejścia, jakie wyzwania i strategie związane są z nauką dwóch języków jednocześnie oraz czy warto uczyć języków obcych dzieci już od najmłodszych lat.

Na czym polega dwujęzyczność zamierzona?

Dwujęzyczność zamierzona to sytuacja, w której osoba celowo uczy się posługiwania dwoma językami. Doskonałe opanowanie drugiego języka może być rezultatem chodzenia do szkoły i na kursy, samodzielnej nauki, ale także może pojawić się w wyniku intensywnego kontaktu z dwoma różnymi językami w życiu codziennym lub zawodowym. Osoba dążąca do dwujęzyczności decyduje się na naukę ze świadomością, jakie korzyści przynosi biegłość w dwóch różnych systemach językowych. A są to między innymi większe szanse na rozwój zawodowy, możliwość komunikowania się z większą liczbą ludzi czy większy dostęp do różnorodnych źródeł wiedzy.

 

Sprawdź także:

Nauka języków obcych u niemowląt a rozwój mowy

Im szybciej, tym lepiej. Zdolność nauki języka zanika z wiekiem!

 

Jak nauczyć dziecko języka obcego?

Coraz częściej kontakt z innym językiem poza ojczystym mają także dzieci. To one szybko chłoną obcobrzmiące słownictwo, dlatego warto wprowadzać naukę języka angielskiego, francuskiego , hiszpańskiego czy nawet japońskiego albo chińskiego od najmłodszych lat. Dzieci nie mają też oporów, by używać innego języka poza językiem ojczystym, tak jak to mają osoby dorosłe, dla których język polski jest mową ojczystą.

Aby wprowadzić dziecko w nowy język, warto postawić na częsty kontakt z językiem obcym poprzez przebywanie w środowisku, w którym inny język, poza ojczystym, używany jest na co dzień. W ten sposób dziecko będzie się nim posługiwać w rozmowach, ale będzie także oglądać programy telewizyjne czy słuchać obcojęzycznej muzyki. Do wczesnej nauki wykorzystywane są także zabawy, piosenki, gry i książki, dlatego taka nauka jest przyjemna i naturalna. Doskonałym pomysłem jest także zapisanie dziecka do żłobka czy przedszkola, w którym nauczyciele oraz dzieci mówią po angielsku lub w innym języku. Zabawa w grupie jest znakomitym sposobem na rozwijanie umiejętności językowych, ale także znakomicie motywuje. Dzieci uczą się także obcego języka w sposób strukturalny, w trakcie nauki czytania i pisania. Nauczyciele zaś stosują sprawdzone techniki nauki, między innymi metodę Domana.

Ponadto nauka języka obcego jest skuteczniejsza, gdy dziecko widzi, że ma on praktyczne zastosowanie. Dlatego warto, by nauczyło się np. opisywania kolorów, jedzenia, zwierząt itp. i czuło, że codziennie robi postępy. Aby wprowadzić dwujęzyczność, warto też mówić do dziecka w języku, którego się uczy. Drogą do skutecznej nauki języka obcego u dzieci jest tworzenie pozytywnych doświadczeń związanych z językiem oraz regularna praktyka.

Jakie są zalety dwu i wielojęzyczności?

Ponieważ zalety dwujęzyczności są liczne, świadomi rodzice coraz częściej podejmują decyzję o wprowadzeniu dwujęzyczności do wychowania swoich dzieci. Jeśli jednym z rodziców jest native speaker języka angielskiego, dziecko może korzystać z immersji językowej, czyli codziennego kontaktu z angielskim w domu. Jeśli nie, może uczestniczyć w zajęciach w grupie dzieci posługujących się różnymi językami.

Jedną z zalet dwujęzyczności jest rozwój mowy – dzieci dwujęzyczne świetnie przyswajają nowe dźwięki i struktury językowe. Co więcej, umiejętność komunikowania się w dwóch językach może wpływać na rozwój umysłowy dziecka, poprawiając jego zdolności poznawcze oraz kreatywność. Wprowadzenie dwujęzyczności do wychowania dziecka sprawia, że komunikuje się ono zarówno z osobami pochodzącymi z różnych krajów, a także ma szersze horyzonty kulturowe. To umożliwia lepsze zrozumienie różnorodności językowej i kulturowej świata. Dzieci dwujęzyczne wykazują się dobrą znajomością języka obcego, a to otwiera przed nimi szerokie możliwości zarówno edukacyjne, jak i zawodowe w przyszłości.

Jednakże istnieje wiele mówionych mitów na temat dwujęzyczności, takich jak obawy o opóźnienie w nauce czy problem z przełączaniem się między językami. Jednakże doświadczenia wychowawców dzieci w placówkach dwujęzycznych nie potwierdzają tych obaw.

 

Może Cię zainteresować:

Dlaczego niemowlęta lepiej uczą się języków niż dorośli? Najnowsze badania rozwiązują zagadkę

Immersja językowa- zanurzenie w języku- na czym polega?

 

Dwujęzyczność zamierzona a immersja językowa

Dwujęzyczność zamierzona i immersja językowa to dwa różne podejścia do nauki języków obcych, ale mogą one być stosowane wspólnie w procesie uczenia się języków.

W przypadku dwujęzyczności zamierzonej osoba celowo podejmuje wysiłki, aby nauczyć się i posługiwać dwoma językami.
Immersja językowa z kolei polega na zanurzeniu się w język obcy poprzez regularne i intensywne korzystanie z niego w codziennych sytuacjach. Jest to możliwe poprzez przebywanie w kraju, gdzie język obcy jest głównym środkiem komunikacji, uczestnictwo w programach wymiany studenckiej, praca za granicą lub udział w programach immersji językowej w kraju macierzystym. Dzieci uczą się języka mimochodem. Bardzo ważnym aspektem jest, aby dany język był skojarzonym z daną osobą, a wtedy dziecko poznaje język jako sposób komunikacji z daną osobą chcąc utrzymać z nią relacje.

Dwie koncepcje: dwujęzyczność zamierzona i immersja językowa mogą się wzajemnie uzupełniać: osoba ucząca się języka obcego w ramach dwujęzyczności zamierzonej może dodatkowo korzystać z immersji językowej, aby doskonalić swoje umiejętności poprzez praktykę w realnych sytuacjach komunikacyjnych.

W ITSW bazujemy na immersji językowej, która w przypadku maluchów sprawdza się lepiej niż dwujęzyczność zamierzona. Dzieci uczą się języków, nie wiedząc, że jest to język obcy. Dla nich jest to po prostu sposób komunikacji z daną osobą i traktują go jak język ojczysty. Im wcześniej zaczniemy zanurzać dziecko w dodatkowym języku, tym lepiej.

Znajdź nas

Dołącz do nas!