Rozwój dziecka a nauka języków obcych
Jesteśmy pewni, że znasz przysłowie o skorupce, która na starość trąci tym, czym w młodości nasiąknęła. Chcesz, aby Twoje dziecko swobodnie posługiwało się językami obcymi w dorosłym życiu? Postaw na naukę języka od najmłodszych lat!
Małe dzieci uczą się szybko i naturalnie, przede wszystkim podczas zabawy i swobodnego eksplorowania otoczenia. Nauka języka obcego w tym wieku to przede wszystkim nauka przez zabawę i tak zwaną immersję językową, czyli zanurzenie się w języku.
Skuteczność nauki języków obcych w dzieciństwie jest możliwa przede wszystkim dzięki plastyczności i chłonności mózgu malucha, elastyczności aparatu mowy, brakowi blokad i zahamowań oraz temu, że dziecko wciąż intensywnie uczy się języka ojczystego. Odpowiednio zaprojektowana nauka języków obcych na tym etapie rozwoju może być atrakcyjna dla maluchów uczęszczających do żłobka!
Ale to nie wszystko. Wczesna nauka języków obcych ma pozytywny wpływ na rozwój dziecka w ogóle! Sprawdź, kiedy i jak zacząć edukację lingwistyczną Twojego dziecka.
Naukowe fakty potwierdzają pozytywny wpływ wielojęzyczności na rozwój
O tym, że wcześnie rozpoczęta nauka języków obcych daje optymalne efekty w kwestii umiejętności lingwistycznych, nie trzeba już nikogo przekonywać. Coraz głośniej mówi się również o tym, że lepiej uczyć dziecko w systemie wielojęzycznym niż dwujęzycznym. Dlaczego? Wbrew pozorom wcale nie chodzi tylko o położeniu fundamentów pod biegłe posługiwanie się minimum dwoma językami obcymi.
Wielojęzyczność ma również pozytywny wpływ na ogólny rozwój dziecka. I są na to dowody! Oto najważniejsze badania naukowe związane z wielojęzycznością i rozwojem.
- Badania przeprowadzone z wykorzystaniem fRMI (funkcjonalnego rezonansu magnetycznego) wykazały, że mózgi osób wielojęzycznych mają tendencję do aktywowania obszarów odpowiedzialnych za rozwój mowy nie tylko podczas realizacji zadań językowych.
- Badania przeprowadzone z wykorzystaniem RMI (rezonansu magnetycznego) wykazały, że istota szara w mózgu ma wyższą gęstość u osób wielojęzycznych, a dwujęzyczni i wielojęzyczni seniorzy mają lepiej utrzymaną istotę białą w mózgu (odpowiada m.in. za procesy myślowe i koncentrację).
- Dzieci dwujęzyczne mają lepszą pamięć roboczą (PR) od dzieci posługujących się wyłącznie jednym językiem (Badania Bialystok i jej zespołu, 2013) – pamięć robocza odpowiedzialna jest za przechowywanie i przetwarzania bieżących informacji, wykorzystywana jest m.in. do rozwiązywania problemów.
- Dzieci wielojęzyczne mają lepiej rozwinięte umiejętności poznawcze i osiągają wyższe wyniki w nauce – badania z 1973 roku przeprowadzone przez psychologa Richarda Landry z Uniwersytetu z Rhode Island wykazały, że dzieci dwujęzyczne osiągają lepsze wyniki w standardowych testach od dzieci posługujących się jednym językiem.
Ponadto wielojęzyczne dzieci, młodzież i osoby dorosłe są z reguły bardziej otwarte i rozwinięte społecznie.
Naukę języków warto rozpocząć od najmłodszych lat
Chcesz zapewnić dziecku dobry start i wyposażyć je w jedną z najcenniejszych kompetencji współczesnego człowieka? Postaw na naukę języków obcych od najmłodszych lat.
Nauka języków obcych przychodzi dzieciom z ogromną łatwością. Małe dzieci nie czują zahamowań i barier, które mogą mieć już dzieci w wieku wczesnoszkolnym lub szkolnym. Maluchy szybko podejmują próby komunikowania się w języku, którym posługuje się ważna dla nich osoba dorosła. Posługują się językiem intuicyjnie, a słów i konstrukcji gramatycznych uczą się w praktyce, najczęściej nieświadomie.
Dlaczego warto rozpocząć naukę języka jak najwcześniej?
- Wielojęzyczność pozytywnie wpływa na rozwój dziecka oraz jego kluczowe kompetencje w kontekście uczenia się – myślenie krytyczne, elastyczność umysłowa, pamięć, koncentracja, wielozadaniowość, kreatywność.
- Wielojęzyczność przekłada się pozytywnie na rozwijanie umiejętności czytania, pisania oraz myślenia abstrakcyjnego.
- Nauka języków obcych rozpoczęta we wczesnym dzieciństwie optymalizuje proces uczenia się oraz przyswajania języków oraz maksymalizuje szansę na opanowanie języków obcych na poziomie rodzimego użytkownika.
- Wczesna nauka minimum dwóch języków obcych z różnych grup językowych (np. angielskiego i francuskiego, angielskiego i hiszpańskiego lub angielskiego i chińskiego) zdecydowanie ułatwia podjęcie nauki kolejnych języków w późniejszym czasie.
Naukę języków obcych warto rozpocząć jak najwcześniej również z powodów… czysto naukowych. Mózg dziecka rozwija się najintensywniej w dwóch tzw. okresach krytycznych, około 2. i 7. roku życia. Ma początku każdego z tych okresów podwaja się liczba połączeń między komórkami mózgowymi. Szacuje się, że dzieci dwuletnie mają około dwa razy więcej synaps między neuronami niż osoby dorosłe, co pozytywnie przekłada się na tempo i jakość uczenia się.
Tezę o szybkim bezproblemowym i szybkim uczeniu się języków obcych przez dzieci potwierdzają wyniki badań przeprowadzonych przez naukowców z Uniwersytetu z Memphis, na grupie dzieci w wieku 2-3 lat, które uczyły się dodatkowo języka chińskiego.
Zdobyte umiejętności pomogą w dorosłym życiu
Wczesne rozpoczęcie nauki języków obcych to doskonała baza dla dalszego rozwoju lingwistycznego i metaforyczne okno na świat! Znając języki obce osoba dorosła może realizować plany i marzenia bez granic i barier językowych.
Wielojęzyczność umożliwia swobodne i bezpieczne podróżowanie, studiowanie za granicą i podejmowanie wyzwań zawodowych na całym świecie oraz nieograniczone korzystanie z zasobów intelektualnych i kulturowych globu!
Wielojęzyczność to inwestycja w przyszłość dziecka, które dzięki niej zyskuje narzędzia pomocne w samorealizacji!