Trzy Języki w szkole podstawowej – trójjęzyczny program edukacji szkolnej


Międzynarodowa szkoła podstawowa ITSW w Warszawie to atrakcyjna alternatywa dla zwykłej lub dwujęzycznej szkoły podstawowej. W szczególności jest to opcja dla szkoły angielskiej, francuskiej oraz amerykańskiej. Nauka odbywa się w trzech wybranych językach, przy zachowaniu wysokich standardów nauczania.
Szkoła podstawowa stawia przed naszymi uczniami dwa ogromne wyzwania. To zdobycie umiejętności szkolnych, które pozwolą im na dalszą naukę w:
- gimnazjum (w przypadku edukacji w szkołach międzynarodowych) lub
- liceum (w przypadku edukacji w polskim systemie edukacyjnym).
W międzynarodowej szkole podstawowej ITSW nauczamy przedmiotów w oparciu o wspólną dla trzech języków podstawę programową. Powstała ona w efekcie porównania standardów edukacyjnych sześciu głównych programów nauczania. Są to: British National Curriculum, American Common Core, Programme de l’Education Nationale Française, Program Fiński, program międzynarodowego nauczania IB oraz polska podstawa programowa.
Pierwszy etap edukacji szkolnej (klasy 1-3) to tzw. cykl edukacji zintegrowanej. Większości przedmiotów naucza jeden nauczyciel dla każdej z części językowych. W klasie trójjęzycznej jest to zatem trzech różnych nauczycieli.
W drugim etapie edukacji (klasy 4-8) nauczamy trójjęzycznie przedmiotów humanistycznych: języków, historii (social studies), przedmiotów artystycznych i sportowych. Przedmiotów ścisłych (matematyka, przyroda, biologia, fizyka, chemia) nauczamy natomiast dwujęzycznie. Poszczególne przedmioty realizują wspólne tematy nauczania.
Założenia programowe w trójjęzycznej szkole podstawowej ITSW
Cele, jakie stawiamy sobie w związku z edukacją dziecka w międzynarodowej szkole podstawowej ITSW:
- Przygotowanie dziecka do kontynuowania nauki w dowolnej jedno- lub dwujęzycznej szkole polskiej, albo zagranicznej.
- Nauczenie dziecka trzech języków na tak wysokim poziomie, żeby mogło kontynuować naukę w dowolnym systemie edukacyjnym.
- Zachęcanie i pomaganie dzieciom w formułowaniu ich własnych oczekiwań i celów związanych z edukacją oraz w określaniu przez nie same potrzebnych im umiejętności.
- Zbudowanie podejścia do nauki, które cechuje inicjatywa oraz chęć podejmowania wyzwań
- Wyrobienie u dziecka silnego poczucia przynależności do społeczności szkolnej oraz otwartości na innych uczniów i ich odmienność.
- Wprowadzenie elementów kulturowych związanych z każdym językiem nauczania (aby dzieci mogły odnaleźć się również w standardach szkoły francuskiej, angielskiej, czy amerykańskiej).
- Stworzenie warunków nauki, w których dziecko chętnie się uczy.
- Zapewnienie uczniom szkoły, z której niechętnie będą wychodzić po zakończeniu zajęć.
- Wyrobienie u dzieci motywacji do samodoskonalenia przez całe życie.
- Zapewnienie uczniom ambitnego, bogatego i zrównoważonego programu nauczania.
- Równość szans dla wszystkich uczniów – niezależnie od płci, religii, pochodzenia etnicznego, czy społecznego.
- Dostarczenie absolwentom również wiedzy praktycznej – by umieli planować dalszą karierę naukową, zawodową oraz życie prywatne.
Główne obszary programowe w międzynarodowej szkole podstawowej ITSW

Języki
Program językowy zachęca uczniów do czytania, pisania, słuchania i mówienia w stopniu pozwalającym na skuteczne komunikowanie się w trzech różnych językach. Rola czytania jest kluczowa we wszystkich elementach programu. Dlatego naukę czytania opieramy na poziomie umiejętności danego ucznia. Oprócz tego naukę czytania uzupełniają: wspólne czytanie oraz inne grupowe aktywności związane z czytaniem.
Elementy programu szkolnego dotyczące pisania są podzielone tematycznie – tak, aby uczniowie rozwinęli różnorodne umiejętności związane z pisaniem.
Matematyka
Program ITSW w obszarze nauczania matematyki wymaga, aby uczniowie zaangażowali się w rozbudowane, osadzone w rzeczywistości zadania. W ich ramach mają potwierdzić rozumienie i umiejętność stosowania konceptów matematycznych. Każdy poziom nauczania posiada krytycznie ważne obszary. W ciągu roku szkolnego uczniowie nawiązują do nich na wiele sposobów. Powala im to nabrać sprawności, biegłości, pewności i samozaparcia w rozwiązywaniu zadań matematycznych w tych newralgicznych obszarach.
Przyroda (biologia, geografia, chemia i fizyka) i nauki społeczne/historia
Moduły programowe związane z przyrodą (biologią, geografią, chemią, fizyką), naukami społecznymi oraz historią są skonstruowane w sposób pobudzający naturalną ciekawość dziecka. Nauczyciele rozpoczynają pracę od przekazania podstaw wiedzy. Z czasem jednak to zainteresowania i ciekawość uczniów zaczynają współdecydować o dalszym sposobie nauczania.
Kilka modułów łączy koncepty z obszarów zarówno przyrody (biologii, geografii, chemii i fizyki), nauk społecznych, jak i plastyki, muzyki i techniki. Moduły badawcze (Units of inquiry) w obszarach przyrody i nauk społecznych wyrabiają umiejętność nauki własnej i znajdowania rozwiązań przez samych uczniów szkoły podstawowej. Wszystkie moduły są zbudowane wokół koncepcji „zrozumienia kluczowych kwestii” (enduring understanding) lub „myśli przewodniej” (big idea).
Inne zajęcia w ramach programu nauczania
Uczniowie szkoły podstawowej uczęszczają również na zajęcia: WF-u (w tym nauki pływania), muzyki, plastyki, bibliotekarstwa, informatyki.
Uczniowie ITSW mają wiele okazji do zaprezentowania swojej wiedzy. Umożliwiają to samodzielnie organizowane konferencje, występy, prezentacje, zebrania i pokazy, które odbywają się w ciągu całego roku szkolnego. Takie podejście pozwala przygotować uczniów do funkcjonowania w dorosłym świecie. Rozwija też ich umiejętności krytycznego myślenia, zdolności przywódcze i interpersonalne.
Absolwenci naszej szkoły podstawowej bezkolizyjnie przechodzą do wybranej jedno- lub dwujęzycznej szkoły polskiej, albo międzynarodowej. Dzięki nauce w naszej szkole podstawowej, zachowują oni naturalną ciekawość i poszanowanie dla szkoły jako miejsca przyjaznego, w którym lubią przebywać. Co więcej – jeśli rozpoczęli naukę na wcześniejszym etapie, nadal posługują się biegle trzema językami w stopniu równym mówcom rodzimym.